رد می اندیشم چون هستم

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

لینک دوستان

دانلود رایگان قالب تلاش برای دانلود بهترین هتل های تهران دانلود طراحی سایت سایت دانلود نرم افزار تبادل لینک رایگان باس موزیک صبانت-اینترنت پر سرعت صبانت قالب وبلاگ فروشگاه ساز فایل صبانت جزوه و پروژه های دانشجویی صبانت دانلود آهنگ جدید دانلود موزیک تبادل لينک شبکه تبادل لینک 2Links تبادل لینک هوشمند تازه ها دانلود آهنگ جدید خرید پستی گردنبند دانلود فیلم خارجی تبادل لینک اخبارورزشی آموزش فوتبال تبادل لینک رایگان|هوشمند |سه طرفه |اتوماتیک |پربازده فروشگاه ساز رایگان فروش فایل سرور اختصاصی آلمان خرید شلوارک لاغری هات شیپر ساخت وبلاگ حرفه ای خرید پاور بانک گن ساعت شنی تاپی کوچک کننده بینی گوشتی خرید گن مردانه آیدان خرید فیجت اسپینر دانلود موزیک سرزمین دانلود کلوب داغ ترین ها یاهو پی سی دی بلاگفا تبدیل نت سایت سافت98 سایت یاس دانلود سایت پی سی دانلود سایت وطن دانلود سایت دانلود ها خرید شارژ فیس بوک مدیر تلگرام مدیر نسخه ی دیگر شبکه 93 بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا دانلود سریال جدید آخرین مطالب ارسال شده
ارسال لینک

رد می اندیشم چون هستم

بازدید: 348

دکارت فیلسوف شهیر فرانسوی، فلسفه اش از اینجا آغاز می شود که ابتدا در وجود همه چیز شک می کند و سپس در صدد اثبات برمی آید او اولین چیزی که اثبات کرد وجود خود بود با این سخن که:
.
«من می اندیشم، پس هستم»
.
او می خواست وجود خود را با اندیشه ثابت کند، ابتدا در وجود همه چیز شک کرد، سپس گفت من که می اندیشم، پس هستم.
.
بو علی سینا فیلسوف مسلمان ششصد سال قبل از دکارت این راه را بیان و نقد کرده است.
بو علی معتقد است اثبات «من» از طریق افعال انسان مانند اندیشیدن امکان پذیر نیست، زیرا افعال انسان جدا از انسان وجود ندارند تا ما آن را مقدمه قرار بدیم و بعد به وجود «من» برسیم،
می گوید تو قبل از اندیشیدن من را می آوری و می گویی «من می اندیشم» و بعد می گویی «پس هستم»، تو قبل از اندیشدن «من» را وجود یافته قلمداد کردی بعد چگونه نتیجه میگیری من هستم!!!
فعل اندیشیدن مطلق و بدون فاعل دلیلی بر وجودت نیست، اما اگر با فاعل مقیدش کنی بگویی «من می اندیشم»، خوب قبل از اندیشیدن «من» را وجود دادی، دیگر چرا می گویی پس هستم!!
یعنی چیزی که هنوز اثبات نشده را دکارت مقدمه قرار داده است که باطل است.
حال عین مطلب بوعلی سینا را نقل می کنیم:
.
«ممکن است تو بگویی من ذات خود را بلاواسطه شهود نمی کنم بلکه از راه اثر و فعل او به وجود او پی می برم. در جواب می گوییم اولا برهان ما دلالت می کرد که انسان قطع نظر از هر فعل و حرکتی خود را می یابد، ثانیا هنگامی که که فعل و اثری شهود می کنی و می خواهی آن را دلیل بر وجود خود قرار دهی آیا فعل و اثر مطلق را می بینی یا فعل مقید یعنی فعل خود را ؟ در صورت اول نمی توانی نتیجه بگیری پس من هستم زیرا فعل مطلق دلیل بر فاعل مطلق است نه فاعل شخصی و در صورت دوم پس تو قبل از آن که فعل را شهود کنی و لااقل در حینی که فعل خود را شهود می کنی خود را شهود می کنی پس لاقل در حین اینکه وجود فعل بر تو ثابت است وجود خود را ثابت و محقق می بینی.» (نمط سوم اشارات فصل چهارم وهم و تنبیه ترجمه شهید مطهری)

منبع: https://www.instagram.com/omidsoltani55/


این مطلب در تاریخ: جمعه 29 مرداد 1400 ساعت: 23:24 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

ورود کاربران


» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 343
کل نظرات کل نظرات : 73
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا تعداد اعضا : 388

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 18
بازدید دیروز بازدید دیروز : 250
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 5
آي پي امروز آي پي امروز : 15
آي پي ديروز آي پي ديروز : 165
بازدید هفته بازدید هفته : 495
بازدید ماه بازدید ماه : 7,220
بازدید سال بازدید سال : 32,760
بازدید کلی بازدید کلی : 330,927

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 18.189.185.124
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : چهارشنبه 02 خرداد 1403

درباره ما

مهدی حسین زاده- دانشجو دکترای حرفه ای دامپزشکی دانشگاه تهران متولد آبان سال 79- علاقه مند به هنر- کامپیوتر- موسیقی- فلسفه اسلامی،فلسفه غرب و عرفان- و علم. پیج مدیر: tablo_naghashi79

قالب و افزونه وردپرس

مشاهده صفحه جديد

قالب و افزونه وردپرس