close
تبلیغات در اینترنت
کی از شبهاتی که از طریق شبکه های شیعه ستیز در فضای مجازی منتشر شده است

تبلیغات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    با سلام من مهدی حسین زاده هستم دانش آموزش رشته ی تجربی و سعی دارم در این سایت مطالبی در باره ی شبکه و کامپیوتر و آموزش شبکه بزارم. هدف آینده ی بنده این است که متخصص چشم بشوم و فوق تخصصی قرنیه و سگمان قدامی را دریافت کنم. و از بهترین پزشک ها بشوم و بیمارستان بزنم و به مردمم کمک کنم. معتقدم باید از کودکی انسان عمیق و هدفمند باشد.

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

    آیا وبسایت خوب است و استفاده بردید؟






آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 246
    کل نظرات کل نظرات : 40
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 95

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 26
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 27
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 3
    آي پي امروز آي پي امروز : 11
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 17
    بازدید هفته بازدید هفته : 156
    بازدید ماه بازدید ماه : 558
    بازدید سال بازدید سال : 11,729
    بازدید کلی بازدید کلی : 29,890

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.234.228.78
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 23 آذر 1397

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 28 amin925
4 154 egol

سهو امامان در نماز

 متن شبهه:

 

یکی از شبهاتی که از طریق شبکه های شیعه ستیز در فضای مجازی منتشر شده است شبهه سهو امام معصوم در نماز با استناد به روایتی شاذ از بحارالانوار علامه مجلسی(ره) می باشد. مضمون روایت بدین شرح است: راوی از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) در مورد سهو در نماز سوال می‌كند و حضرت می‌فرمايد: «مگر كسى وجود دارد كه در نماز دچار سهو نشود !! من وقتی نماز می‌خوانم شخصی را كنار خود قرار می‌دهم تا نمازم را زير نظر داشته باشد».[1]

 

🔆 پاسخ شبهه:

 

1️⃣این روایت را مرحوم ابن ادریس حلی از کتاب نوادر ابن محبوب نقل کرده و همان‌طوری که از اسمش پیداست این روایت شاذ و نادر است و مرحوم علامه مجلسی و شیخ حر عاملی(رحمهم‌الله) هم این روایت را از ابن ادریس نقل کرده اند که خود ابن ادریس متوفای اواخر قرن ششم می باشد(م598ق) وقبل از ایشان در هیچ منبع معتبر حدیثی این روایت ذکر نشده است؛ بنابراین قابل استناد نمی‌باشد.

 

2️⃣متن هر روایت باید با آیات و روایات دیگر سنجیده شود و اگر در تقابل با آیات و یا روایات دیگر باشد، اگر چه از حیث سندی صحیح هم باشد، قابل قبول نیست؛ چرا که احتمال تقیه و یا انگیزه‌های دیگری ممکن است در صدور روایت نقش داشته باشد، خصوصا اینکه در این مورد خاص احتمال تقیه خیلی زیاد است؛ زیرا که اهل سنت عدم سهو را حتی برای رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)  هم بر نمی‌تابند.

 

3️⃣ بالفرض صحیح بودن روایت فوق هیچ دلالت صریح و واضحی بر سهو و یا صدور سهو از امام(علیه السلام) ندارد، یعنی امام نفرموده است که لزوما مرتکب سهو می شود، بلکه فقط فرموده شخصی را کنار خود قرار می‌دهم.

 

4️⃣از طرفی ظاهر این روایت، با آیات عصمت و نیز روایات بسیاری که دال بر عدم سهو برای امامان معصوم هستند، در تضاد است؛ لذا به هیچ وجه قابل قبول نیست. 

 

5⃣ بر این اساس بر فرض صحت  احتمالات عدیده ای برای آن ذکر کرده اند به عنوان نمونه مرحوم شیخ حر عاملی(رحمه‌الله) در توجیه این روایت شاذ خاطر نشان می کند که قرار دادن خادم نه تنها بر وقوع سهو، حتی بر بر جواز سهو هم دلالتی ندارد، و ممکن است که این عمل به خاطر این باشد که امام می‌خواهد راه فرار از سهو و اشتباه را به مومنان نشان دهد؛ زیرا سیاق روایت نشان می دهد که امام گویا می خواهد بفرماید که غیر از معصوم بقیه مردم درگیر سهو در نماز هستند به عبارتی یک دردی همگانی‌ست و بهترین راه این است که کسی را به عنوان محافظ بر نماز خود قرار دهیم تا دچار سهو نشویم. [2]  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

📚پی نوشت

[1]. السرائر: «ابن محبوب عن حماد عن ربعي عن الفضيل قال : ذكرت لابي عبدالله 7 السهو فقال : وينفلت من ذلك أحد؟ ربما أقعدت الخادم خلفي يحفظ علي صلاتي». بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر، دار إحياء التراث العربي، بيروت‏، 1403 ق‏، جلد25، ص350. متن کتاب

[2]. وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، قم، 1409ق، جلد8، ص252. 


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 27 تير 1397 ساعت: 0:58

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط بسیج دانشجویی دانشگاه طبری بابل در تاریخ 1397/4/27 و 10:23 دقیقه ارسال شده است

بسیج دانشجویی دانشگاه طبری بابل گفته:

🔶از امام صادق (علیه السلام) دربارۀ تفسیر تقوا سؤال شد، حضرت فرمود: «أنْ لايَفْقِدَكَ اللَّهُ حَيْثُ أمَرَكَ وَ لايَرَاكَ حَيْثُ نَهَاك‏؛
تقوا آن است که خداوند تو در جایی که امر فرموده، غایب نبیند و در جایی که نهی فرموده، حاضر نبیند.

میزان الحکمه، باب تقوا
پاسخ : بسیار عالی


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی